Turforslag: Dagstur til Vega og Vegatrappa

Vega er ei øy og en øykommune på Helgeland i Nordland. Kommunen grenser til Brønnøy i sør, Vevelstad i øst og Alstahaug og Herøy i nord. Foruten hovedøya Vega, har også øyene Ylvingen og Omnøy fastboende. I alt har nærmere 80 av de 6500 øyene kommunen består av vært bebodd. Noen av disse var Lånan, Hysvær, Skjærvær, Tåvær, Flovær, Skogsholmen, Bremstein, Muddvær, Søla, Kilvær, Halmøyværet og Store og Lille Emårsøy.

Sørsiden og sørvestsiden av Vega domineres av Vegtindan (681 moh.), Trollvasstinden (799 moh.) og Gullsvågfjellet (725 moh.). Nordsiden av Vega domineres av myrlandskap.

De om lag 6500 øyene, holmene og skjærene i kommunen står på UNESCOs liste over verdensarv.

vegatrappa5

Informasjon

Type tur: Egenguidet tur.
Antall km:

Tidsbruk: Sett av dagen!
Vanskelighetsgrad: Middels.

Distanser og ferger: ferge Tjøtta-Vega

Turbeskrivelse

Vegatrappa er et fint alternativ hvis du vil opp til den unike utsikten, uten klatring og guide. Fra parkeringsplassen følger du en sti og noen korte trapper rundt 400 meter før du møter første trinn. Underveis går du forbi storsteinen, en flott rasteplass, samt. En rekke skulpturer langs løypa. Trappen er på rundt 2000 trinn, med flere stoppesteder undervis. Siste del svinger inn under klatreløypa og inn i fjellsprekken før du når toppen og blir møtt med en utsikt mot øya Søla og hele Vega verdensarvriket.

Enten du velger klatreseler eller trappetrinn er Ravnfloget en absolutt anbefaling til de som besøker Vega.

Turene opp til Skjæringen og Tvillingene er identisk fra start og opp til aksla på 762 meter. Når dere står på Markvoll er Skjæringen til venstre (eller rett fram) og Tvillingene til høyre. Stien går midt i mellom toppene. Fra Markvoll går dere rundt 500 m. over et gårdstun og et sauebeite før dere er ved foten av fjellet.

Dere følger opp til venstre for elva, og oppe på ca 250 meter dreier både dere og elva til venstre. Jevn stigning opp til aksla på 762 meter – nå fortsetter dere mot Skjæringen ved først å fortsette nordøst i akslas retning (andre veien går mot Tvillingene). På 915 meter dreier ruta seg mer mot selve toppen.